Co si počnout v počátcích?

2krát skvělý komentář
Ať už jste začínající majitelé zrcadlovek, vlastníci malých foťáků nebo fandové mobilů, určitě jste přemýšleli, jak by vaše fotky mohly vypadat lépe než doposud. Neposkytnu zde asi rady ostříleným fotografům, pro ostatní by však nějaké mé tipy mohly být přínosnými.
Nebudeme se zde bavit o obyčejných momentkách ze školy, výletu nebo party. Naším společným cílem bude obstojná fotka, která by se dala použít jako profilová či zkrátka na reprezentaci.

Stop blesku
Za předpokladu, že chceme hezkou fotku, zapomeňte na blesk. Pokud nemáte koupený blesk externí (k zrcadlovce), tak nemá cenu zabudované přisvětlovače používat. Vestavěné blesky jsou opravdu dobré jen když si třeba chcete něco v šeru vyfotit a nikde už to nechcete ukazovat. Blesk totiž úplně zploští obličej nebo vytvoří nepřirozené a výrazné stíny ve tváři, všechno vypadá strašné uměle, v očích jsou odlesky a zkrátka je na první pohled poznat, že jste blesk použili.
Co ale dělat? Pokud máte stativ, je vyřešeno, pokud ne, tak bych alespoň před blesk dala kus nějakého kancelářského papíru nebo i ruku (v opravdu krajních případech), nebo na ebay jsem si přímo koupila rozptylovače pro interní blesk. Úplně nejlepší varianta však je úplně na focení za snížené viditelnosti zapomenout (výjimkou je focení se stativem, nebo se světelným objektivem).
difusér na blesk, za pár korun na ebay naleznete pod názvem 3 color flash diffuser camera
Na hraně: Foceno s difusérem
Ano: Horší světelné podmínky se dají zvládnout se stativem

Ne: Blesk má většinou jen krátký dosah, na nás už tedy světlo ani nedosáhlo a vznikla tak ošklivá fotka (na památku dobré, ale nic víc, dala bych jinou příkladovou fotku s bleskem, bohužel žádné nemám, běžně ho nepoužívám)

Hleď do obrazu
Je tu jedno krásné fotografické pravidlo, které se vyplatí dodržovat. Pokud fotíme člověka, jeho pohled by měl vždy směřovat dovnitř, do obrazu, nikoli z obrazu. Vypadá to mnohem přirozeněji, lidské oko vnímá pohled fotografovaného a pokud mu před obličejem něco chybí, nepůsobí to harmonicky. Samozřejmě se dá toto pravidlo často naschvál porušit, to už se ale bavíme o nějakém záměru, kdy to má své opodstatnění a patří to spíše do umělecké fotografie.
Ne: Pes i dívka hledí pryč  z fotky, nutí nás koukat se mimo fotografii.
Ano: A tady už je to lepší, před dívkou a psem není uříznutý kus obrazu. Pohled nás vede do levé poloviny fotky, ale nenutí nás dívat se mimo fotku.

Hra se světlem
Co dělá z obyčejné fotky fotku zajímavou? No přece světlo. Nemyslím to tak, že pokud na vaší fotce nebude mít modelka za sebou západ Slunce, je fotka na vyhození. Ale pokud ho mít bude, přinese to jisté plusové body. Když jdu fotit, vybírám si čas tak 2 hodiny před západem nebo hodinu po východu Slunce.Světlo dělá hodně, vytváří dojem, který byl stěžejním například pro umělecký směr impresionistů. 
Hlavní zásada, nefotit kolem poledne, to je Slunce na obloze přesně nad námi a vytváří ošklivé ostré stíny v obličeji. Pokud Slunce nechce ustoupit vašim fotografickým záměrům, foťte ve stínu.
C. Monet (impresionista): Krásná hra se Sluncem zapadajícím nad krajinou

 Ano: Zapadající Slunce prosvítá mezi vlasy modelky

¨
Ne: Foceno v pravé letní poledne, vznikla příšerná fotka s tmavým nerozeznatelným obličejem



To by bylo pro dnešní článek vše, snad byl alespoň pro někoho přínosný. Zdaleka jsem zde neobsáhla vše, ale ve fotografii se člověk učí neustále a různých cest k dokonalé fotografii je nespočet. Myslím si, že jsem zde ale představila 3 opravdu důležité rady, které fungují i když nemáte drahý fotoaparát. To, že vám váš foťák nerozmaže pozadí tolik, jako to umí zrcadlovky, neovlivníte. Co ale ovlivníte je kompozice a čas, kdy se vydáte fotit.

Farvel Tereza

2 komentáře:

Děkuji ti za komentář :)

Nejčtenější články tento měsíc

Přečtěte si také